Egy digitális ország

2018. november 23. 00:27 - TibiBá

Épp Észtországban vagyok egy konferencián, így adja magát, hogy a messze földön híres "digitális társadalom", de legalábbis a digitális állam otthonát szóba hozzam.

Tudjátok, ez az az ország, amelyik elektronikus állampolgárságot (e-residency) kínál. Bárki lehet digitális állampolgára Észtországnak, kap egy chipkártyát, amivel akár céget is alapíthat. Erről majd később fogok részletesen beszámolni, ugyanis természetesen én is csinálok egy ilyen céget, sőt, rögtön a nagyfiamnak is egyet. Mi mást adhatnék neki értelmesebb ajándékként a 18. születésnapjára, mint egy céget...? :)

Addig is nézzük a hétköznapi dolgokat. Úgy jöttem el erre a 2 hétre, hogy gyakorlatilag nem hoztam magammal készpénzt. Igazából nem így terveztem, de addig halogattam a valutaváltást, amíg elmaradt. Úgyhogy az utolsó pillanatban felmarkoltam a tejescsuporból azt a 25 EUR-t, ami a nyaralásokból / párkányi mozizásokból éppen otthon maradt apró, és "minden másra ott a Mastercard" felkiáltással elindultam.

Már 6. napja itt vagyok, holnap indulok vissza Helsinkibe, és még megvan mind a 25 EUR. Nézzük, miket sikerült készpénz nélkül elintéznem eddig:

  • Helsinki reptéren tömegközlekedés jegy. Múltkor amikor voltunk itt a családdal, még volt kint a reptéren egy jegyautomata, de most nem találtam, csak egy bátorító feliratot, hogy "a telefonod a jegyed". Úgyhogy gyorsan letöltöttem az appot, és meg is vettem a jegyet, amíg megérkezett a vonatom. 
  • Bevásárlás / étterem bankkártyával, ezt nem is említem. Még az orosz kocsmában, ahol egyik nap vacsoráztam (marha jó volt a borscs), ott is simán lehetett kártyával fizetni.
  • Az AirBnb-t, hajójegyet előre lezsíroztam, ott se kellett cash.
  • A Finlandia-n a bárban (ez a hajó neve, nem az italé) 
  • Tallinnban a tömegközlekedés ingyenes, legalábbis a helyieknek, ezért egy picit aggódtam, hogy csak a turistáknak csináltak-e normális jegyrendszert. Nanáhogy. Nem annyira jó, mint Helsinkiben, de teljesen használható. Itt QR kódos jegyeket kell venni az appban, és felszálláskor leolvastatni.
  • Utcai zöldséges. Még mindig megvan a 25 EUR.
  • Karácsonyi vásárban fabódé, hűtőmágnesek és apróságok. Persze, hogy van kártyaolvasó. Alap.

Egy kicsit keserűen gondolok az otthoni állateledelesre, ahol nem lehet használni a törzsvásárlói kártyát, ha nem készpénzzel fizetsz. 

Nem szeretnék megfeledkezni arról sem, hogy jelentősen hozzátesz a digitális élményhez az EU-n belüli ingyenes roaming, így nem kell helyi SIM-kártyákkal bohóckodni, ha az ember mobilnetet szeretne használni külföldön. A Google Maps-szel a kézben egy picit más városnézni és közlekedni, mint papír térképekkel. 

 A végére egy privát megjegyzés: annyira fantasztikusan gyönyörű város Tallinn, hogy legszívesebben teleraknám szebbnél-szebb fotókkal ezt a bejegyzést; de ez mégiscsak egy üzleti blog. Mindenképp érdemes ide ellátogatni. Készpénzt nem kell hoznod :)

27 komment
süti beállítások módosítása